3 måder at holde styr på din sundhed

Det er vigtigt at leve sundt for at opretholde et godt helbred. Du behøver ikke at leve fanatisk, hvor der ikke er plads til slik, kage eller afslapning på sofaen – det gælder blot om at gøre det hele med måde. Ved at gøre dette opretholder du en god sundhed, hvilket din krop vil takke dig for.

I den travle hverdag kan man dog nemt komme til at nedprioritere sundheden. Her tyr man til de hurtige madløsninger, som ikke altid er de sundeste, og man får ikke rørt sig nok i hverdagen. I denne artikel giver vi dig tre råd til, hvordan du kan holde styr på din sundhed.

Vej og mål dig selv for at følge din udvikling

Træner du og har et ønske om at tabe nogle kilo, kan det være en rigtig god idé at måle og veje dig. På denne måde kan du se resultaterne sort på hvidt i form af tal – og dette skaber en yderst god motivation. Det kan nemlig være svært at se fremgang i vægttabet i spejlbilledet, da man ser på sig selv hver eneste dag. Herved opdager man typisk ikke, at man rent faktisk taber sig, strammer op osv.

Der er to måder, hvorpå du kan måle dig selv. Du kan veje dig på en badevægt og måle dig med et målebånd. En kombination af disse to måder at måle dig selv på er god, da du vil se tydelige resultater.

Når du skal veje dig, kan en almindelig badevægt sagtens bruges. Her får du det vigtigste, du skal bruge, nemlig din vægt i kilo. Dog findes der et kæmpe udvalg af badevægte på markedet i dag, som har en masse fede funktioner. En sådan badevægt vil gøre dine resultater endnu tydeligere. Du kan f.eks. få badevægte, der kan måle BMI, fedtprocent og andre ting. For at vælge den bedste badevægt anbefales det, at du gennemlæser forskellige badevægttests. Dette giver dig den største indsigt i de forskellige vægte på markedet. Du kan læse en detaljeret badevægttest ved at klikke her.

Spis mere grønt og dyrk mere motion

En sund livsstil opnås desværre ikke gennem ren takeaway og afslapning på sofaen. Derfor kommer du ikke udenom at skulle dyrke mere motion samt spise mere frugt og grønt i hverdagen. Selvom du har hørt det mange gange før, er det noget af det allerbedste, du kan gøre for dit helbred.

Når du spiser grove grøntsager og frugt, vil du give din krop masser af sundhedsfremmende stoffer. Dette vil nedsætte risikoen for mange sygdomme, øge dit vægttab, give en bedre træningseffekt, et bedre kredsløb, nedsætte risikoen for kræft, give bedre blodsukkerregulering og flere vitaminer. Spiser du 600 gram grove grøntsager og frugt om dagen, vil kroppen nemlig få fytostoffer, antioxidanter, vitaminer og kostfibre – alt sammen uundværlige for en sund krop.

Har du svært ved at få spist sundt i hverdagen, vil øget motion gøre godt. Dyrker du mere motion, vil du nemlig have en større lyst til at spise sundt. Derudover vil din krop også få mulighed for at forbrænde fedt, hvilket giver dig mulighed for at spise usundt indimellem også.

Download hjælpsomme apps på din mobiltelefon

Din smartphone kan faktisk fungere som en hjælpende hånd, når det kommer til at leve sundt. Der findes nemlig mange applikationer, der gør det lettere at opretholde en sund livsstil. Mange af applikationerne er helt gratis at hente og kan både downloades til Android samt iPhone.

”7 Minute Workout” er en app, der gør det let og sjovt at træne derhjemme. Ved blot at træne intensivt i syv minutter vil du få gang i hele kroppen og rørt dig. Dette er ideelt til dem, der har en travl hverdag, hvor der ikke er meget tid til at motionere.

”MyFitnessPal” giver dig mulighed for nemt at tælle kalorier. Dette gør det let for dig at holde styr på, hvad du putter i munden i løbet af dagen – og om du bør skære ned for nogle madvaner. Her får du altså et overblik over det sukker, fedt, kalorier og protein, du indtager.

Den sidste app, som vi gerne vil anbefale, er ”Daily Water”. App’en sørger for, at du får drukket nok vand i løbet af dagen – en opgave, der er svær for mange.